GAGASAN IVAN ILLICH TENTANG PENDIDIKAN (Telaah dari Sudut Pandang Islam)

Muhammad Arfan Mu'ammar

Abstract


Pendidikan yang selama ini dianggap sebagai pahlawan da­lam menegakkan kebenaran dan  membangun bangsa, ternyata hanya­lah sebuah topeng untuk mengelabui para konsumennya. Sekolah  dianggap sebagai jalan hidup bagi manusia modern. Mereka yang tidak sekolah berarti terbelakang. Padahal memperoleh ilmu pengetahuan tidak mesti melalui sekolah. Sehingga tidak heran jika model persekolahan menuai kritikan dari berbagai kalangan, diantaranya adalah Ivan Illich. Gagasannya untuk meniadakan sekolah dan menyadarkan masyarakat akan kebohongan ini, perlu didukung oleh berbagai pihak. Walaupun beberapa gagasannya perlu juga ditelaah secara kritis dari sudut pandang Islam. Karena ternyata Ivan Illich seakan mengesampingkan etika dalam tujuan pendidikan, yang berakibat pada kebebasan tak terbelenggu dan liar. Di samping itu, penilaian Ivan Illich terhadap masyarakat hanya sampai pada sisi materialnya saja. Padahal di dalam Islam, materi bukanlah ukuran kebaikan seorang.


Keywords


etika, kebebasan, demokrasi, persekolahan.

Full Text:

PDF

References


Al-Attas, Syed Muhammad al-Naquib. Aims And Objectives of Islamic Education. Jeddah: King Abdul Aziz University. 1979.

_______. Islam and Secularism. Kuala Lumpur: Art Printing Works Sdn. Bhd. 1993.

Al-Ghozali Ihya’ Ulumuddin, Masyadul Husaini, tt.

Conference Book, First World Conference on Muslim Education, Jeddah-Mecca: King Abdul Aziz University, 1393 A.H – 1977 A.D.

Coombs, The World Educational Crisis : A System Analysis. 1963. Dalam Prof. Dr. Sudjana Pendidikan Luar Sekolah: wawasan, sejarah perkembangan, falsafah, teori pendukung dan asas. Bandung, Falah Production. 2001.

Dalin, Per and Val D. Rust. Toward Schooling for The Twenty-firs Century. New York. British Library Cataloguing-in-Publication Data. 1996.

Paul Monroe (ed) Encyclopaedia of Psychology of Education. New Delhi 110002. India: Published By : Mrs. Rani Kapoor for Cosmos Publications Div.of Genesis Publishing PLt. Ltd. 24 –B, Ansari Road, Darya Ganji. 2002.

Freire, Paulo. The Pedagogy of The Oppressed. (New york: Herder and Herder. 1972)

________. Politik Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999.

Hutchins, Robert M. The Meaning and Significance of Academic Freedom. From The Annals of The American Academy of Political and Social Science, XXX (July, 1955), 72-78. Copy right, 1955, The American Academy of Political and Social Science) In Locke. Gibson. Arm Toward Liberal Education (America. August 1966.

Illich, Ivan. Celebration of Awareness A Call for Institutional Revolution. (Patheon Books. 1969) terj. Indonesia oleh: Saut Pasaribu. Perayaan Kesadaran. Yogyakarta, Ikon Teralitera. 2002.

________. Deschooling Society (Harmondsworth: Penguin. 116 pages. First published by Harper and Row 1971; now republished by Marion Boyars.

________. Bebaskan Masyarakat dari Belenggu Sekolah. Jakarta: Obor Nasional 2000.

________. dkk. Menggugat Pendidikan. Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 1999.

________. Matinya Gender. Yogyakarta. Pustaka Pelajar 1998.

Jamjoom, Ahmad Salah. Chairman, Follow-up Committee, First World Conference on Muslim Education. 1st, Mecca, 1977.

Marx, K. and F. Engels. On Religion. Moscow. Foreign Language Publishing House 1957.

Maslow, Abraham. Motivation and Personality. New York. Harper and Row Publication. 1970) terj. Indonesia Oleh: Nurul Imam. Motivasi dan Kepribadian. (Bandung: Rosda Karya. Cet IV. 1993.

Muslih, Mohammad. Filsafat Ilmu. Yogyakarta: Belukar. Cet II.

Omar, Mohd Nasir. Christian and Muslim Ethic – A Study of How to Attain Happiness as Reflected in The Works on Tahdhib al-Akhlaq By Yahya Ibnu Adi (d. 974) and Miskawaiyh (d. 10.30). Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka. 2003.

Rasyada, Dede. Paradigma Pendidikan Demokratis : Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaran Pendidikan. Jakarta: Kencana. 2004.

Siddiqi, Mazheruddin. Modern Reformist Thought in The Muslim World. Pakistan, Islamic Research Institute, International Islamic University. 1982.

Sudjana. Pendidikan Luar Sekolah: wawasan, sejarah perkembangan, falsafah, teori pendukung dan asas. Bandung, Falah Production. 2001.

Zarkasyi, Hamid Fahmi. Proyek Pembaharuan Pemikiran Islam Indonesia (kajian kritis dan dan evaluatif). Makalah disampaikan pada Wokshop bertajuk Evaluasi Pembaharuan Pemikiran Islam. Di Institut Studi Islam Darussalam ISID Gontor.

Website

Bibliographical reference: Smith, M. K. (2001) 'Ivan Illich: deschooling, conviviality and the possibilities for informal education and lifelong learning', the encyclopedia of informal education, http://www.infed.org/thinkers/et-illic.htm. Last updated: June 13, 2006

Fromm, Erich. in his introduction to Celebration of Awareness A call for institutional revolution, Harmondsworth Penguin. 156 pages. (First published by Harper and Row 1971; now republished by Marion Boyars). Lihat. http://www.infed.org/thinkers/et-illic.htm. Last updated: June 13, 2006

Illich, Ivan. Energy and Equity. London: Calder & Boyars, 1974. Created 95-06-11, last modified 95-06-11 by Ira Woodhead / Frank Keller. http://www.infed.org/thinkers/et-illic.htm. Last updated: June 13, 2006.

_______. Celebration of Awareness A Consitution for Cultural Revolution.. London: Calder & Boyas, 1971. Created 95-08-02, last modified 95-08-02 by Ira Woodhead / Frank Keller. Lihat. http://www.infed.org/thinkers/et-illic.htm. Last updated: June 13, 2006.




DOI: http://dx.doi.org/10.19105/islamuna.v3i1.947

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


                                     
 

Islamuna: Jurnal Studi Islam
ISSN: 2407-411X (p); 2443-3535 (e)
Pascasarjana
Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Madura
Pamekasan Indonesia
 
Creative Commons License
All publications by Islamuna: Jurnal Studi Islam are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License