Guru dan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0

Aldo Redho Syam

Abstract


In facing the dynamics of social change in the era of industrial revolution 4.0, especially Islamic education, the existence and role of teachers in developing Islamic religious education curricula became very important, so that the compilation of Islamic religious education curriculum in accordance with the characteristics, mission, and vision of Islamic education institutions, and in accordance with the learning experience needed by students. The development of the Islamic religious education curriculum shows that the education system is dynamic, if the education system does not want to fall into stagnation, then the changes need to be carried out by the teacher and is a must to be carried out in various ways that are innovative, creative, and productive, especially in determining the method, and what strategies will be developed, and how to measure success

Full Text:

PDF PDF

References


al-Qusyairi, Abi Abd Allah Muhammad bin Yazid, Al-Sunan Ibnu Majjah, Juz.I, t.tp: Isa al-Babi al-Halabi wa Syirkah.

al-Qusyairi, Muslim ibn Al-Hajjaj ibn Muslim, Shahih Muslim, Juz VIII, Kairo: Dar al-Hadis.

al-Rasyid, Samsul Nizar, 2005. Filsafat Pendidikan Islam, Pendekatan Historis Teoritis dan Praktis, Jakarta: Ciputra Press.

al-Syaibany, Omar Muhammad al-Toumy, 1979. Falsafah Pendidikan Islam, Jakarta: Bulan Bintang.

Abbas, Ms, 2009. Pendidikan Bangsa, Yogyakarta: Adi Cipta Karya.

Abdullah, 2006. Revitalisasi Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana.

Arifin, H. M, 1987. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bina Aksara.

Arifin, Mozzain, 2005. Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Pustaka Karya.

Azra, Azyumardi, 1998. Esei-Esei Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu.

Hakim, Lukman, Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam, Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, Vol.10, No.2, September 2012, ISSN: 2337-4276, h.141-156.

Hamalik, Oemar, 2015. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamalik, Oemar, 2016. Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Helmi, Alfian, Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Pada Smp Negeri 2 Babahrot Aceh Barat Daya, Jurnal Admistrasi Pendidikan, Vol.3, No.1, 2015, ISSN: 2302-0156, h.1-12. http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JAP/article/view/2521.

Jamaludin, Usman, 2004. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Kunandar, 2007. Guru Profesional Implementasi Kirikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Lestari, Nur’im Septi, Implementasi Kurikulum 2013 Tingkat SD/MI Melalui Pembelajaran Tematik, Proceeding International Seminar on Islamic Education 2018, ISBN: 978-602-5972-04-1, h.152-163. http://seminar.umpo.ac.id/index.php/ISIE/article/view/74.

Makbulloh, Deden, 2011. Manajemen Mutu Pendidikan Agama Islam; Model Pengembangan Teori dan Aplikasi Sistem Penjaminan Mutu, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Mucharomah, Miftah, Guru Di Era Milenial Dalam Bingkai Rahmatan Lil Alamin, Jurnal Edukasia Islamika, Vol.2, No.2, Desember 2017, ISSN 2548-5822, h.201-221. DOI: https://doi.org/10.28918/jei.v2i2.1172.

Mulyasa, 2011. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nugraha, Muhammad Tisna, Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) Menuju Masyarakat Ekonomi Asean (MEA), Al-Turats: Jurnal Pemikiran Islam, Vol.10, No.1, 2016, ISSN: 2502-8359, h.13-21. DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v10i1.

Nurdin, Arbain, Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Information and Communication Technology, Tadris, Vol.11, No.1, Juni 2016, ISSN: 2442-5494, h.49-64. DOI: http://dx.doi.org/10.19105/tjpi.v11i1.971.

Nurgiyantoro, Burhan, Penulis Dan Makna Puisi Anak: Dalam Harian Kompas Minggu, Diksi: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Vol.13, No.2, 2006, ISSN: 2579-6399, h.193-203. DOI: https://doi.org/10.21831/diksi.v13i2.6475.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional, No.23, Tahun 2006, Tentang Standar Kompetensi Lulusan.

Putra, Haidar, 2004. Pendidikan Islam, Jakarta: Kencana.

Rapi, Muhammad, Sertitikasi Guru, Harapan Dan Tantangan Terhadap Guru (Pahlawan Tanpa Tanda Jasa), Jurnal Harmoni, Vol.2, No.1, 2012, ISSN 2087-9865, h.9-15. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/2169.

Rhediana, Dheni, Pengembangan Kurikulum Pada Aspek Ilmu Pengetahuan dan Teknologi yang Berbasis Lingkungan Hidup Melalui Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar, Dinamika: Jurnal Pendidikan Dasar, Vol.6, No.2, September 2014, ISSN: 2655-870X, h.215-234. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/Dinamika/article/view/910.

Rosidin, Problematika Pendidikan Islam Perspektif Maqasid Shari’ah, Maraji’: Jurnal Studi Keislaman, Vol. 3, No. 1, September, 2016, ISSN 2242-8914, h.185-210. http://maraji.kopertais4.or.id/index.php/maraji/article/view/58.

Sanjaya, Wina, 2009. Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada.

Shihab, M. Quraish, 1992. Membumikan al-Qur’an, Bandung: Al-Mizan.

Sudarsana, I Ketut, Pemikiran Tokoh Pendidikan Dalam Buku Lifelong Learning: Policies, Practices, And Programs (Perspektif Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia), Jurnal Penjaminan Mutu, Vol.2, No.2, 2016, ISSN: 2548-3110, h.44-53. DOI: http://dx.doi.org/10.25078/jpm.v2i2.71.

Suwardana, Hendra, Revolusi Industri 4.0 Berbasis Revolusi Mental, JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik dan Manajemen Industri, Vol.1, No.2, 2017, ISSN : 2597-7946 h.102-110. http://ojs.unik-kediri.ac.id/index.php/jatiunik/article/view/117.

Suyanto, 2008. Wajah dan Dinamika Pendidikan, Jogjakarta: Adi Cita.

Utomo, Sandi Wahyu, Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru (Studi Kasus di SMA Muhammadiyah 7, Yogyakarta), Educan: Jurnal Pendidikan Islam, Vol.1, No.1, 2017, ISSN: 2615-6997, h.111-127. DOI: http://dx.doi.org/10.21111/educan.v1i1.1302.

Widyastono, Herry, 2014. Pengembangan Kurikulum di Era Otonomi Daerah: dari Kurikulum 2004, 2006, ke Kurikulum 2013, Jakarta: Bumi Aksara.

Zarkasyi, Abdullah Syukri, 2005. Gontor dan Pembaharuan Pendidikan Pesantren, Jakarta: Raja Grafindo Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.19105/tjpi.v14i1.2147

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Editor Office:
State Islamic Institute of Madura
Jl. Raya Panglegur km. 04 Pamekasan East Java. Phone. (0324)333187 fax 322551

Contact Person:
Jamiludin Usman
Call/SMS/WA: 085336521427

E-mail :
tadris@iainmadura.ac.id

Map : -7.197888, 113.473839


View My Stats


Creative Commons License
TADRIS under licensed Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Flag Counter

Indexed By:


 

Read More Indexing


Copyright© of Tadris Jurnal Pendidikan Islam (Print ISSN 1907-672X; Online ISSN 2442-5494 DOI: http://doi.org/10.19105/tjpi).